SARIS PYSSELBLOGG

Alla inlägg under november 2008

Av Sari - 30 november 2008 10:47

Här har jag plockat ut en del av de sidor jag gjort till boken om mig. Jag bearbetade mig själv ganska grundligt år 2007 och fann att pysslandet gav mig ro och tillfredsställelse.

Här har jag gått från vaggan till det år jag fyller fyrtio - d v s från 1967-2007.


Av Sari - 27 november 2008 10:12


Och så var det dags att göra några finska julkort!


Jag har dragit mig in i det längsta för att göra det, bara för jag trodde att prickarna till ä-bokstäverna kunde vålla mig bekymmer...



Igår var jag på Sävedalens färg och tapet... och köpte lite dies... När jag skulle till att betala fick jag syn på två olika alfabeten i ett paket... Jag kunde inte motstå att köpa dem, då jag tyckte att de var perfekta i storlek och typsnitt...

Så det blev bara till att åka hem och börja klura ut hur korten skulle se ut.

Jag började i vanlig ordning med att klippa ut en bit kartong och vika den till lämplig storlek. Därefter målade jag med guldakrylfärg i kanterna.

Därefter letade jag fram fina presentpapper och klippte ut dem i rätt storlek. Jag lekte lite med olika utformningar. Därefter stansade jag ut orden hyvää joulua tre gånger. För att få till prickarna till ä-bokstäverna, använde jag j-bokstavens prick...

På det första setet med bokstäver ritade jag streck och prickar på bokstäverna. På de andra två korten lät jag dem vara vita.



Jag satte bitar av häftkuddar under bokstäverna - pilligt värre - under tiden jag tittade på tv med min sambo...



Jag ville ha lite oregelbundenhet i orden, varför jag satte bokstäverna lite huller om buller...



Först tänkte jag lämna korten rena från pynt, men beslutade mig sedan för att dekorera med lite annat. Sedan stansade jag ut en snöflinga, guldstjärnor och svarta stjärnor, bara för att knyta ihop de olika korten.

Du kan se bättre vad jag menar om du kollar på fotona igen.



Jag hittade det superfina presentpapperet med snöflingor och svarta doodles på ica maxi. Jag såg också att de säljer det på liseberg. Jag tror att den finns på flera ställen.

De andra glittriga omslagspapperena har jag fyndat på gekås-ullared.

Av Sari - 24 november 2008 12:28

Jag kan inte riktigt släppa det som hände i lördags, utan kände att jag måste göra ett förlåt-kort.


Av Sari - 24 november 2008 10:52


inkido

Jag halkade in på Inkidos hemsida och där lockar de med vinster.... Självklart vill jag försöka få en vinst... Det är ju så himla skoj att pyssla nuförtiden... Jag har varit kretiv som bara den... Det kan ju den här bloggen vittna om... Jag började i slutet av förra månaden, och redan har 100 kort laddats upp i min fotobank... Och mer lär det bli!

http://inkido.blogspot.com/2008/11/blogg-candy.html

http://inkido.blogspot.com/

Av Sari - 24 november 2008 08:33

Jag fick idén om att göra ett kort till en av mina klasskamrater efter att de tjötat om att postgången var långsam till dem. Till saken hör att jag visat upp mina halloweenalster för dem och de blivit förtjusta i dem och redan då börjat med gliringar av typen; när får jag ett kort?...
En av klasskompisarna, i det här fallet Nina, har vid två tillfällen uttryckt frasen Ditt lilla monster... så vad passar väl bättre än att göra ett monsterkort!
Jag kom på att jag hade dessa ljuvliga monsterstickers från ICA och säkerligen andra butiker...


  • HUR GJORDE JAG?
    Jag vek och målade en bit kartong med guldakrylfärg. Sedan svärtade jag ned det med svart bläck.
  • Jag valde ett papper med rosa inslag, eftersom monstret har rosaprickiga byxor. Jag svärtade ned kanterna med svart bläck. Jag drog dyna rätt så grovt över papperet.
    Jag ville använda mig av embossingmetoden som jag hade till mitt - ta ingen skit - -kort. Sedan valde jag ut några småbokstäver från Quickutz chemistry-alfabet som jag satte i en gel-a-tins-pratbubbla.
  • Därefter stansade jag ut Quickutz monogram-bokstäver och lade dem i tre lager - för att få en skuggeffekt. Jag valde också tre olika färger, så att de skulle lyfta från bakgrunden och varandra.
  • Jag satte dit en remsa papper med silverstjärnor på svart bakgrund.
  • Monstret klistrade jag på ett vitt papper och klippte ut. Sedan limmade ja på det på svart papper och klippte ut. Jag stansade ut scalloped cirklar i olika storlekar och färger. Jag limmade ihop dem och var redo för att montera ihop kortet.
  • Jag satte på häftkuddar på nästan allt för att få volym.
  • Som slutkläm drog jag streck och prickade runt bokstäverna i orden - ditt lilla - för att få det att poppa lite bättre... Det finns en tendens att det blir platt om man bara har bokstäverna rätt upp och ned.


Först var jag treksam till om bakgrundspapperet skulle funka, men efter ett tag fick jag till det. Det gäller att inte ge upp!

In- och baksidan har jag bara stämplat med stjärnor och olika ord för att hinna bli klar med det i tid.

Av Sari - 22 november 2008 21:13

Det här är mitt bearbetningskort. Jag bestämde mig för att inte alltid bara ta emot allt med ett leende. Jag tänker stå upp för mig själv!

Jag jobbade med formatet JÄTTESTOR TAG...

Jag blev inspirerad av det jättestora grodkortet...

Jag kom just på att jag gillar väldigt mycket att leka med ord, typsnitt och färger. Det är underbart att få vara kreativ och samtidigt bearbeta sig själv.

Jag har använt en bit kartong som bas och därefter målat kanterna med guld-akrylfärg. Därefter har jag svärtat ned kanterna så att det guldiga skulle komma fram mera. Jag bestämde mig direkt för att göra ett lila kort.
Jag delade upp kortet med olika papper och band ihop det med ett svart-silver-stjärnpapper. Sedan klippte jag ut en stjärna i gult, bara för att bryta av harmonin.


Jag tänkte ut frasen -ta inte skit- och bestämde mig för att ha olika typsnitt och storlekar på bokstäverna. 


Ordet -ta- har jag stansat ut med quickutz monograms och cuttlebug. Jag har stansat ut dem i två lager för att få lite extra volym. Sedan har jag kört dem genom cuttlebugen i ett s k embossingkuvert med prickar som mönster.

Sedan har jag embossat en gel-a-tins-pratbubbla och satt i bokstäver från ett mindre quickutz-alfabet för att bilda ordet -ingen-. Jag valde medvetet en bokstav av en helt annan färg, bara för att...

Därefter har jag embossat ordet -skit- med vit färg på svart botten.

Slutligen satte jag dit tre små brads för att få balans i kortet.

Av Sari - 22 november 2008 09:31

Jag vill gärna delta i Marits skissutmaning i december 2008. Hon har gett oss instruktioner om att följa en skiss... Kolla gärna på hennes blogg: http://maritsscrapblogg.blogspot.com/

Jag försökte göra ett vanligt litet kort, men eftersom grodmotivet är så stort, blev det ett STORT kort... den mäter dryga 20*20 cm.

Jag har skrivit; Dear friend, I'm always... och sedan rubriken: thinking of you...

Jag har färgat kanterna på en bit kartong med guld-akrylfärg. Jag förstår nu att det knappast syns, mot den bakgrund jag tyvärr hade...

Sedan har jag skurit ut en bit svart papper och målat på med vit akrylfärg. Mycket akryl nu... :-). (Jag har precis börjat testa på den här tekniken...)

Därefter försökte jag välja färger som matchade den för-gjorda grodan... Jag hade planerat något annat med den... (Den är färglagd med distress ink med gult, grönt och blått)

Jag glittrade till motivet med guldfärgat glitterlim för att matcha guldramen.

Jag avslutade med att välja svart bård med silverstjärnor och ett vitt papper som jag klippte med en s k scalloped-sax...

Därefter gjorde jag rubriken - thinking of you och själva journaling-tagen... med texten dear friend, I'm always...

Slutligen satte jag dit en blå knapp i vänster hörn... Den låg på golvet efter att ha ramlat ut en dag från förvaringslådan. Det fanns nog en mening med det... hehhe.

Av Sari - 21 november 2008 07:42

Här har jag gjort en tag med jul- och vintertema.


BAKGRUND

  • blå och brun distress ink
  • gel-a-tins-snöflingor - ett mini-set
  • XMAS-bokstäverna är från making memories

DEKORATIONER

  • utstansade snöflingor från både cuttlebug och quickutz som sedan glittrats med glitterlim 
  • oh happy-bokstäverna är från fiskars - jag valde röd stämpelfärg
  • en grön brad för att hålla fast snöflingorna
  • rött presentpapper och svart-vitt dekorband på för att skapa ett x - för att förtydliga X = CHRIS(T)
  • pil och ram från gel-a-tins - jag har stämplat först i rött och sedan stämplat och embossat ramen i svart - klippt ut det svarta och satt på det röda med häftkuddar

PRESENTATION


Welcome to my blog. My name is Sari and I live in Gothenburg, Sweden. I love to make cards and other crafty stuff.

TRANSLATE

Fråga mig

74 besvarade frågor

JAG SKAPAR HOS

THE GREETING FARM

SENASTE INLÄGGEN

SÖK I BLOGGEN

BESÖKSSTATISTIK

BLOGGTOPPEN

Blogg listad på Bloggtoppen.se

YOUTUBE

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

ARKIV

TIDIGARE ÅR

KATEGORIER

JAG GILLAR...

BLOGGRUNDA

BUTIKER I GBG-OMRÅDET

INSPIRATION

UTMANINGAR

SKISSER

GRATIS - UTSKRIFTER M M

BUTIKER

BUTIKSBLOGGAR

VARUMÄRKEN

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards