SARIS PYSSELBLOGG

Direktlänk till inlägg 24 december 2010

OM ATT TA VARA PÅ DET SOM FINNS OCH OM ATT VÅGA VARA SANN MOT SIG SJÄLV... ÄVEN VID JUL

Av Sari - 24 december 2010 08:40

Ibland när man tvivlar på sig själv eller bara behöver piggas upp lite, kan det vara bra att gå tillbaka i tid och tanke och titta på bra saker man gjort. Att bara ta en liten promenad på Minnesgatan kan göra att du faktiskt ser din egen utveckling, eller kanske får en annan syn på sig själv.


...


Just nu behöver jag nog något liknande, helt enkelt för att jag tar avstånd från den julhysterin. Jag gör något annorlunda. Något som kanske inte anses vara accepterat bland stora massan.

 

Det är bara sambon och jag som firar jul i år. Det får duga med att bara umgås, titta på tv, pyssla och äta god mat.

 

Jag tackar medvetet nej till det sällskap som en alkoholiserad och skuldtyngd mor skulle kunna bjuda på idag, eller kanske imorgon. Jag tackar också nej till att köpa julklappar - bara för att, även om jag egentligen skulle vilja ha en liten, liten julklapp... 

Vi åker heller inte nedåt landet för att hälsa på sambons familj - helt enkelt för att det skulle kosta på att köra ned samt att det skulle kännas konstigt att åka dit utan julklappar.

Om jag ansåg att jag hade råd, skulle jag hellre skänka pengarna till behövande i u-länderna.

 

Det är en tvekamp som pågår inom mig. Och visst är jag - helt ärligt - riktigt avundsjuk på de som har normala familjer att umgås och ha det mysigt med, speciellt vid jul. Jag är givetvis glad för deras skull, men jag känner ändå en väldig saknad av detta i mitt eget liv.

 

Men det är ju det här med skuld. Den är som en vansinnigt tung ryggsäck jag bär på. Varje dag.

 

Ska man åka och hälsa på släkten, "bara för att", eller "kan" man ta hänsyn till sig själv mer än andra?

Min erfarenhet från tidigare jular - och framför allt tiden efter julen... januari ... den längsta månaden på året - gör att jag försöker tänka efter före.

Alla dessa extrautgifter som jag brukat unna mig, "bara för att det är jul", har gjort att jag känt mig riktigt usel tidigare under åren. Mången gång har jag tänkt att aldrig mer, det får inte hända igen.

 

Det är det, som jag försöker undvika denna gång. Men jag måste erkänna att det känns lite tråkigt att vara motvalls kärring. Men jag antar att det här är eldprovet. Klarar jag det nu, så kommer det att vara lättare nästa gång att våga vara annorlunda. 

 

Att säga nej, har faktiskt varit något jag övat på under året. Det känns givetvis bra efteråt, när man vågat tacka nej till för mycket stress samt insett att huvudvärken släppte för att jag försökte göra något kroppen instinktivt sade nej till.

Så det är väl bara att titta i backspegeln och tänka att jorden inte går under för det. Jag är inte en sämre människa för att jag inte gör något som "förväntas" av mig. 

 

...


Jag bearbetar mig själv, varje dag. Jag är så långt från en perfekt människa man kan bli, men jag fortsätter att kämpa med mig själv och det arv jag bär på.


Jag har också hittat kanaler att ventilera igenom, utan att de tär för mycket på mig. Pysslet är en sådan kanal. Det fanns en tid när jag inte kunde komma ur loopen utan att älta ihjäl mig. Men en blick i backspegeln och en titt på alla pyssel-alster jag gjort under åren, ser jag att jag har en styrka och vilja att göra något annat än att älta.


...


För att skapa en god känsla runt mig själv denna motstridiga jul, har jag samlat ihop alla härliga kommentarer till mina alster från tag-kalendern hos Scrap & Hobby från i år.

För som sagt... Det var ju det här med att se på sig själv från någon annans perspektiv.


För att få struktur i den ofattliga mängden kommentarer, har jag börjat beta av många av de kommenterandes bloggar för att få lära känna dem lite bättre samt få ny inspiration. Och genast mår jag mycket bättre :-). (allt handlar väl om fokus... om det du tänker på får dig att må dåligt - så kan det vara en bra idé att tänka på något annat... :-)... ) 


...


Jag vill med detta inlägg passa på att tacka alla som inspirerat mig genom åren samt orkat kommentera, både hos mig och i Scrap & Hobbys tag-kalender. Ett litet välmenande ord kan göra underverk.


Tro mig!


Så ta dig tid att lämna en kommentar hos någon du tycker har gjort något bra.

Ta en runda bland andra bloggare - bara för att öppna upp ögonen för nytt sätt att skapa. Och tacka den du fått inspirationen utav.


Kanske finns det någon annan än mig där ute, som behöver lite trevlig feedback att falla tillbaka på, på en regnig dag...


...


Med detta inlägg passar jag på att önska er alla en riktigt god jul.





 
 
Marianne

Marianne

24 december 2010 10:00

Føler det akkurat som deg Sari! Men nå har jeg en datter på 11 og etter jeg fikk henne så "må" vi feire jul, men her er det mat og familiekosen som kommer først - hun må lære hva som er viktig! Men jeg har heldigvis klart og gi henne en trygg og god oppvekst - hun har sluppet all den smerten der er og ikke ha noen voksne som man kan være trygge på - heldigvis! Ønsker deg en flott jul og jeg gleder meg til og se masse nye flotte prosjekter fra deg videre;-)

http://marianneskortogstempling.blogspot.com

 
Annicka

Annicka

24 december 2010 10:05

Styrkan ligger i att vara den man är och inte vad någon annan säger att man ska vara. Tag med dig detta framöver. Än en gång, du skapar fantastiska saker som inspirerar många därute i pysselsvängen. Tag väl hand om dig!

http://annicka.se

 
Snabbscrapparen

Snabbscrapparen

24 december 2010 10:20

Ingen blir glad över att någon gör något den inte vill. Välj alltid det som du blir glad av och mår bra av så får omgivningen ta det. Glädje, gemenskap och styrka finns att hämta hos vänner om familjen inte finns där. Man har sagt till mig att blod är tjockare än vatten men det är det inte för mig. Jag omger mig med människor jag tycker om, om vi är släkt eller inte det bryr jag mig inte om. För mig är du en stor inspirationskälla, men det visste du nog redan... Ta hand om dig och sambon i helgen och njut av varandras sällskap. Det är det julen handlar om, mys med de/ den man trivs med (kanske bara en själv). Den handlar inte om att köpa massa julklappar som man ändå inte vill ha! Stor kram!

http://www.snabbscrapparen.blogspot.com

 
SandraD

SandraD

24 december 2010 10:24

Du gör så rätt i att njuta av julen för din egen skull!! Julen handlar inte om presenter eller att umgås bara för att... Den handlar om att få koppla av och umgås med dem eller den man tycker om! Så ha en underbar jul och njut av allt lugn som finns att finna!!! Julkramar! S

http://www.mangpysslaren.blogspot.com

 
Annelie

Annelie

24 december 2010 14:04

Känns nästan som jag skulle ha skrivit det där själv...
Ha nu en riktigt god jul och gör precis vad/som du vill, utan ångest och grublerier.
Varma Jul kramar
Obs! Jag tittar in här varje dag, har jag dåligt med inspiration så får jag absolut det av dig, du gör galet coola grejor!!!

http://scrapannelie.blogspot.com

 
Ellis

Ellis

24 december 2010 17:43

Ha en underbar jul på ditt eget vis, du gör helt makalöst bra pysselsaker!
Kram Elenor

http://www.metrobloggen.se/paltbarn

 
Ingen bild

Maria B

25 december 2010 23:11

Hoppas din jul är och har varit bra! Härligt att höra att du valt att fira på ett sätt som får dig att må bra! Tack för all cool o snygg inspiration som jag får av dig!
/Maria B

 
linapyssel

linapyssel

26 december 2010 12:44

Min kära vän!
Vill bara ge dig en liten puff i rätt riktning...Du är en alldeles undebar människa och vän och det är inte sista gången du får höra detta. Jag uppskattar dig väldigt mycket och ibland kan faktiskt vatten vara tjockare än blod och det kan vara bara bra helt enkelt, sen vet både du och jag och många fler att man kan bli rejält sårad och besviken när viktiga människor i ens liv inte lever upp till det som borde vara det mets självklara. En god vänn finns i alla fall alltid tillhands när helst på dygnet, en som lyssnar och kanske kan komma med en liten idé om en annan riktning aller bara en go kram.
Du är en fantastisk människa som ger så mycket av dig själv till pysselvärlden och dina vänner. Upp med hakan min vän och känn dig STOLT över den fina person du är!!

Många varma kramar till dig
Lina

http://linapyssel.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sari - 1 januari 2011 07:41

Jag vill bara påminna er om att jag flyttat till en annan bloggvärd. Behåll gärna denna, då det finns en massa godbitar i denna. Jag tänker inte flytta allt till den nya bloggen, utan behåller dem här.   ...   I just want to remind you of the...

Av Sari - 1 januari 2011 07:00


(fritt överatt från texten till höger...)   Hej allihopa! Gott nytt år! Kan ni fatta att det är år 2011? Här på farmen är vi lika glada för det  nya året som för våra nya stämplar. Nu går de att finna på TGFs hemsida (men även hos...

Av Sari - 31 december 2010 11:02

Jag är ledsen att behöva krångla till det för er, men jag har fått byta blogger-adress. Jag hade tydligen en svårjobbad gammal version som jag inte kunde klippa och klistra i som jag ville. När jag gjorde en ny blogg åt Scrap & Hobby (ja, vi kommer a...

Av Sari - 31 december 2010 07:00


Någon som är giftassugen? Eller känner du kanske någon som skall gifta sig? Behöver du göra ett gulligt kort? Varför inte använda dig av dessa stämplar... De kommer båda från ett set som heter just I do. Visst är de söta!!! På f...

Av Sari - 30 december 2010 05:15

Nu när det snart är ett nytt år, tänkte jag sammanfatta mitt pysselår 2010, som i mitt tycke varit ett mycket händelserikt och roligt. Förbered dig på ett riktigt långt inlägg... :-). Det började med att jag fick chansen att hjälpa Maria på...

PRESENTATION


Welcome to my blog. My name is Sari and I live in Gothenburg, Sweden. I love to make cards and other crafty stuff.

TRANSLATE

Fråga mig

74 besvarade frågor

JAG SKAPAR HOS

THE GREETING FARM

SENASTE INLÄGGEN

SÖK I BLOGGEN

BESÖKSSTATISTIK

BLOGGTOPPEN

Blogg listad på Bloggtoppen.se

YOUTUBE

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

ARKIV

TIDIGARE ÅR

KATEGORIER

JAG GILLAR...

BLOGGRUNDA

BUTIKER I GBG-OMRÅDET

INSPIRATION

UTMANINGAR

SKISSER

GRATIS - UTSKRIFTER M M

BUTIKER

BUTIKSBLOGGAR

VARUMÄRKEN

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards