SARIS PYSSELBLOGG

Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Sari - 15 mars 2010 22:11

Nu är det väl hög tid att våren börjar göra entré. Men otålig som jag är, slår jag till med ett sommarkort :-).


  


Stämpeln kommer från setet Oliver's Orchard 5.



Jag har stansat ut fjärilarna med två olika stansar från Martha Stewart.


Martha Stewart Double Punch Monarch Butterfly M283414
Double punch monarch butterfly.

Ordet SOMMAR har jag stansat ut med Martha Stewarts bokstavs-handstansar.



Jag har stansat ut det rosa papperet med en Spellbinders Shapeabilities-stans mall vid namn Fancy Labels.




Papperena kommer från serien Honey & Hugs:



Stämpeln är utstansad med Spellbinders Nestabilities Standard circle.



Jag har lagt till en grön matta genom att skära ut en cirkel med Martha Stewarts cirkelskärare. Den finns tyvärr inte i shopen än, men om du är intresserad, kan du ju alltid mejla Annelie. Så här ser den ut.


Martha Stewart Circle Cutter


Jag har också använt mig av Pinking Circles från Spellbinders, för att få till den taggiga kanten bakom det gröna papperet.


Av Sari - 15 mars 2010 07:22

PENNOR

Copic-pennorna skiljer sig från ProMarker-pennorna på så sätt att två av de olika penntyperna har en penselspets istället för en tuschpenneliknande spets. Jag tycker att det är lättare att färglägga med en penselspets för att den är följsam, mjuk och lätt att precisera. I övrigt är den alkoholbaserad, precis som ProMarker.


Copic-pennorna är verkligen gjorda för att arbeta med skuggor och för att blandas med flera färger. Man arbetar efter modellen, lager på lager för att få fram bästa effekt. Tänk dock på att hålla färgen blöt, då det underlättar blandandet av färgerna.

 

Tips: Börja med att köpa tre pennor inom samma färggrupp, så att du kan skugga och hålla det hela snyggt. Hudfäger, grönt, blått, gult/orange, lila och kanske någon grå penna. Så kommer du igång på ett bra sätt.

 



Copic Ciao Marker anses vara pennan för nybörjare. 143 färger. Den innehåller mindre bläck än Sketch-pennan och är också därför den billigaste pennan.

Ciao Marker

Copic Sketch Marker har också en penselspets. 332 färger. En något dyrare penna, som rymmer mera färg en Ciao.


Sketch

Copic Marker. 214 färger. Olika spets-storlekar.

Copic Marker

Copic Wide Marker. Suveräna för att färglägga stora ytor. 36 färger.

Wide

 

REFILLER

För att göra det så ekonomiskt som möjligt för dig, kan du köpa refiller till din penna (troligtvis kommer de att kosta runt 90 kr). Beroende på penntyp, räcker påfyllningarna till upp till 15 gånger. (Jag tyckte att det var en riktigt bra idé som en affär i USA har... att man kan gå dit och fylla på sina pennor för ca 10-15:-/st.)


Various_refill_graphic

För att fylla på med färgen, tar du bort spetsen med en special-pincett och häller i färgen. Det finns också en annan metod, nämligen att du kan trycka in spetsen i behållaren och låta den suga in färgen. För att garantera att du inte har fyllt på för mycket, kan du testa att färglägga på ett spillpapper, tills du ser att den färglägger på ett "normalt" sätt.


How to Refill Markers


UTBYTBARA SPETSAR

Du kan byta ut spetsarna om de slits ut. Här är tre alternativ för Ciao-pennan.

Nibs



STÄMPELDYNA

Memento rekommenderas.

Vi testade att stämpla ett motiv med både Distress Black soot, Adirondack, Versafine och Brilliance igår på 70 g Copic-papper, men alla smetade av sig något. För mig kvarstår alltså att testa Memento. Jag får väl först hitta en affär som har den :-).

Men det var helt klart ett "blödningsfritt" papper...

 

I den sista videon visar Jenn att hon använt sig av Versafine och sedan embossat motivet innan hon börjat färglägga. Det kan ju givetvis också vara ett sätt, även om Versafine inte är ngn embossingdyna...



PAPPER

Man bör ha ett papper som inte "blöder", d v s tillåter att färgerna flyter ut. (Se ovan - stämpeldyna)

Copic har specialpapper för just detta ändamål.

new-paper-pile


Härifrån har jag fått mina tips:



Och här ser du ett proffs färlägga ett stort motiv.


Och här är ett annat i rött...

Och här är guld...

Och här är en annan video med manga-motiv... Och på köpet lite asiatisk popmusik...

Här är ett riktigt trixigt sätt att färglägga ett motiv... i svart...


Här färglägger Suzann ett magonliamotiv.

Här kommer en härlig video - o så musik från John Mayer.


Här pratar Jenn Travis om Copic-pennorna. Hon visar också hur man kan använda sig av pennorna. Hon visar också hur hon jobba rmed cirkelrörelser för att få dit färgen på ett snyggt sätt. Hon plockar upp andra färger med en en annan penna. Lite spännande, tycker jag.

Av Sari - 15 mars 2010 05:16

VÅR

Mässan i Borås gick bra. Det var lite småhalt på vissa fläckar, men i övrigt helt fantastiskt och soligt väder. Det kändes som om våren hade kommit. Dessutom hade de flesta bås pyntat med påskris och annat färgglatt för att förstärka intrycket av vår.


ÅHAGA

Åhagas lokaler fick mycket beröm. De var stora och rymliga. En lugn atmosfär präglade hela mässan, tyckte jag.


TRANSPORT

Jag som varit med på ett antal mässor, gick runt för att kolla på olika fiffiga lösningar vad gäller transporten. För visst kunde det vara käckt att komma undan på ett enkelt sätt med upp- och nedpackning :-). Många har hjul under sina pappersställ. Det är ett sätt. Andra har hjul under sina snurror. Det är ett annat. Jag tror att Landstoken hade ett av de mest smidiga sätten, Stora vägg-ramar, som det sitter brads, öljetter och andra dekorationer på. Det var så smidigt, att en man själv klarade av att lyfta in dem. Jag tror att han var klar på tre kvart. Tänk att få ned upp-packningstiden till det :-)!


MINA INKÖP

Den här gången kom jag ganska billigt undan. Det blev några smyckesdekorationer från Landstoken, Ugglepapper och prickiga papper från Lektyg och Hantverk, Tim Holtz Fragments från Scrapnet.se, och så givetvis Tim Holtz-metalldekorationer med mera från Scrap & Hobby.

Vi hade ju en bra drive på både Reprint- och Ranger-produkter. Fem varor till priset av fyra eller fyra varor till priset av tre.

Därtill hade vi med oss alla härliga stämplar från the Greeting Farm och stansmallar från Spellbinders. Montern såg förresten underbart lockande ut. Så vill man ju ha det jämt!


TIM HOLTZ-TRÄFF I SAJBERVÄRLDEN

Jag satt mest och demonstrerade Copic-pennor. Jag hann också med en Tim Holtz-inspirerad tag. Jippii! Det passade bra, för jag skall ju ha en Tim Holtz-eftermiddag med två pysselvänner idag.


Därtill jag såg Slöjd-Detaljer dema ett annorlunda sätt att använda Distressdynor och refillflaskor. Mera om det sen, när jag gjort något alster här idag :-).


När jag berättade för Scrapbruket-Annelie om vår Tim Holtz-dag, sade hon att hon också skulle jobba med hans produkter ifrån Håverud. Vi kommer att ha sajberkontakt och visa upp våra alster, och det tyckte jag ju var en riktigt kul idé!


Om det finns fler som vill haka på, så är det fritt fram. På så sätt spelar det ju ingen roll hur stort eller litet man har hemma :-).

PRESENTATION


Welcome to my blog. My name is Sari and I live in Gothenburg, Sweden. I love to make cards and other crafty stuff.

TRANSLATE

Fråga mig

74 besvarade frågor

JAG SKAPAR HOS

THE GREETING FARM

SENASTE INLÄGGEN

SÖK I BLOGGEN

BESÖKSSTATISTIK

BLOGGTOPPEN

Blogg listad på Bloggtoppen.se

YOUTUBE

KALENDER

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

ARKIV

TIDIGARE ÅR

KATEGORIER

JAG GILLAR...

BLOGGRUNDA

BUTIKER I GBG-OMRÅDET

INSPIRATION

UTMANINGAR

SKISSER

GRATIS - UTSKRIFTER M M

BUTIKER

BUTIKSBLOGGAR

VARUMÄRKEN

RSS


Skapa flashcards